zaterdag 11 juli 2015

Identiteitscrisis

Dag lieve lezers,

Ik ben momenteel een heel interessant boek aan het lezen. 't Betreft het boek van Bob George: 'Echt Christendom.' Dit boek is best moeilijk voor mij om te lezen, het snijdt thema's aan waar ik nogal mee worstel. Zoals sommigen van jullie wellicht weten heeft mijn angst- en dwangstoornis betrekking op de zonde tegen de Heilige Geest. Ik ben enorm bang om deze zonde te hebben begaan of nog te begaan. Ik zou het afschuwelijk vinden om mijn redding te verliezen. Hetgeen wat ik het meest koester in dit leven, mijn relatie met de Heer, is tevens altijd een trigger point voor mijn angsten om zich in te manifesteren. Mijn hele leven kamp ik al met de stoornis en het heeft zich in diverse onderwerpen geuit. Sinds mijn bekering is het hierop blijven steken.

Gelukkig is God een weg van herstel met mij ingegaan. En heb ik al vallend en opstaand, beetje bij beetje, steeds meer geleerd om op Hem te vertrouwen. Toch denk ik dat de Waarheid nog niet helemaal geland is in mijn hart. Er zijn heel veel mensen die mij hebben uitgelegd dat ik, als wedergeboren Christen, die zonde niet meer kan begaan én toch blijft de angst. Als mijn dwanggedachten opdoemen en Godslasterlijk zijn dan kan ik me bijna niet voorstellen dat Hij mij vast blijft houden. Ergens berust mijn vorm van redding ten diepste op hoe vroom ik denk. Dit klopt natuurlijk niet. Mijn identiteit moet niet in mijn eigen vlees berusten maar in Christus.

Ja, alles wat niet gebouwd is op de rots, onze Heiland, is automatisch gebouwd op los zand. Zoals de wind heen en weer blaast en de golven onstuimig hun gang gaan, zo is het ook met mijn gedachteleven. Tot op zekere hoogte valt het te sturen maar dwanggedachten zijn behoorlijk hardnekkig en de enige remedie hiertegen is: geen aandacht aan schenken. Uitbannen lukt simpelweg niet. Kortom ik ben aan het bouwen op los zand.

Ergens vind ik het heel moeilijk om de controle los te laten en werkelijk te bouwen op Christus. Voor 100% in die genade te gaan staan en niet meer te geloven dat ik er zelf ook maar iets aan kan afdoen of toevoegen. Dat vergt behoorlijk wat vertrouwen. Ik stel me dan zo af en toe voor hoe het zou zijn als ik voor de troon van God zou staan, het enige wat ik dan nog in mijn verdediging zou kunnen aanvoeren, is dat ik altijd mijn best heb gedaan om de gedachten te weren. Nu ik dit zo schrijf weet ik dat hier helemaal niks van klopt. Want de enige verdediging die ik heb is Christus. Tja, zo worstel ik dan met een identiteitscrisis. Ik moet mijn identiteit gaan verschuiven. Zoals Bob George in zijn boek al aangeeft is het werkelijk van belang om te weten wie we zijn in Christus.

Oh Vader in de Hemel, leer me te bouwen op de rots, ver weg van de wegen van los zand.
Geef mij vertrouwen en berusting in Uw kruis.

Amen.

13 opmerkingen:

  1. Hoi Regina,
    Ik moet aan een boom denken die goed geworteld is in Hem. De wind en de storm blaast en beukt op de boom, en sommige denken (de boom misschien zelf ook wel, als hij zou kunnen denken) dat de boom gaat omvallen. Het ziet er zo gevaarlijk uit en de lucht is donker en zwart. Maar een wonder: Ook al blijft de boom heen en weer zwiepen: Als je de wortels bekijkt zijn ze stevig verankerd in de grond, zijn wortels zijn gegroeid naar het beekje wat er verderop stroomt. Daar haalt hij zijn voedsel vandaan. Maar de boom zelf? Die zwiept aan alle kanten en dreigt om te vallen. En wie zou het wel niet geweldig vinden als die boom om valt (de boze natuurlijk) Kan de boom veranderen, kan hij de omstandigheden veranderen, ook al zou die het zo hard proberen, of heeft hij het al zo hard geprobeerd? Nee helaas. Hij staat in de wind en hij is onderhevig aan de stormen. Ik las vanmiddag een stukje over ziekte. (Ik weet zelf niet zo goed wat ik er van vind, maar wil het toch met je delen)
    Ik mail het je als je het goed vind.
    Heel veel sterkte in je weg en in je kruis, maar als je geborgen mag zijn in Hem daar ben je ook al heb je angst en dwang toch geliefd..
    Groetjes Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Carolien, bedankt voor je mooie bemoediging. Erg mooi omschreven.
      Ik zou het fijn vinden als je 't me mailt :-).

      Lieve groet,

      Regina

      Verwijderen
  2. Mooi gebed op het eind waar denk ik velen amen op kunnen zeggen. Eerlijke blog, dapper hoor! Ken je die (lange) bemoedigende lijst over wie je bent in Christus met dé teksten uit de bijbel erbij? Daar moest ik aan denken toen ik je blog las. Misschien staat het in het boek dat je aan het lezen bent...? In ieder geval; een tijdje terug had ik die woorden ook zo hard nodig, dat ik ze in een blogje had verwerkt... http://tinekevantveer.nl/category/identiteit/
    Sterkte hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Tineke voor je verwijzing, ik ben er bekend mee. Maar heb het toch nog even een keer gelezen :-) Altijd fijn om aan herinnerd te worden.

      Verwijderen
  3. Beste Regina, heel moedig en open van je om dit te delen. Ik herken het helemaal omdat ik zelf al 31 jaar exact hetzelfde probleem heb. Het is vreselijk zwaar, ik wens je heel veel sterkte en vertrouwen op Gods liefde ondanks dat je het vaak niet voelt of ervaart.

    Groetjes, Ruud

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Ruud, bedankt voor je bericht. Het is vaak toch vreemd genoeg een bemoediging om te weten dat ik niet de enige ben die hiermee strijd. Het is inderdaad zwaar en hardnekkig. Ook jou wens ik heel veel sterkte en bemoedigingen toe van onze liefdevolle God..

      Verwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als je er over in zit dat je het gedaan hebt dan heb je het juist niet gedaan. Je wilt juist bij God blijven en dat is het teken dat je het niet gedaan hebt omdat je Gods liefde wilt hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Ruud voor deze bevestiging. Ondanks dat ik dit al vele malen heb gehoord, is het toch fijn om er zo nu en dan weer aan herinnerd te worden. God zij geprezen dat het ook steeds meer begint te landen in mijn hart!

      Verwijderen
  6. God kent jou door en door en weet dat je nooit door Hem verlaten wilt worden. Je geweten doet jou piekeren en dat is al een bewijs dat je de zonde tegen de heilige geest niet gedaan hebt. Als je het wel gedaan zou hebben, dan zou je niet eens hierover piekeren en heb je ook geen geweten meer. Dan neig je alleen maar naar het kwaad en interesseert je niets van het goede.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alleen de gedachte al: 'dan neig je alleen maar naar het kwaad en interesseert je niets van het goede' jaagt me angst aan. Maar dat zul je vast herkennen. Nogmaals bedankt voor je bemoedigende woorden. Ik hoop dat ook jij troost mag vinden in de wetenschap dat je hier niet alleen mee worstelt.

      Groet, Regina

      Verwijderen
    2. Hoe kan ik contact maken met u, via e-mail ?

      Verwijderen
    3. Ja, dat kan inderdaad via e-mail: r.doretta@gmail.com

      Verwijderen

Ik hoor graag je reactie!