vrijdag 16 september 2016

Wat is je roeping?

Dag lieve mensen,

Ik ben iemand die graag weet wat mijn doel is in dit leven. Wat had God voor ogen, toen Hij mij schiep? Waarom heeft Hij mij geboren doen worden in dit land, deze plaats en deze tijd? Beetje bij beetje beginnen de contouren zich verder te vormen en krijg ik meer richtlijnen voor de details. Vooralsnog voelt het soms wat onwennig. De drie hoofdonderwerpen die ik een paar jaar geleden als antwoord op gebed ontving, staan nog steeds overeind: spreken, zingen & schrijven over het leven met een angst- en dwangstoornis.

Langzaam aan beginnen losse onderdelen meer gestalte te krijgen en komt het zingen in beweging. En dan is het moeilijk om vooraf te beslissen waar je 'ja' tegen zegt en wat je aan je neus voorbij laat gaan. Immers, elke kans om op te treden is er weer één en draagt bij aan een mogelijkheid om verder te komen. Al snel ben ik geneigd om 'nee' te zeggen als ik ergens mag zingen waar ik geen gospel kan zingen. Dat lijkt nogal een makkelijke afweging, maar soms verbaast God mij ook daarin. Want de nood voor het goede nieuws is eigenlijk het grootst bij degenen die het Evangelie nog niet kennen. Ik mag daarin zelf een levende brief zijn, al kan ik niet zingend getuigen dan toch alsnog wel door woord en daad.

Maar het wordt nog moeilijker als je in een kerk mag komen auditeren en bij gunstig resultaat bijvoorbeeld elke zondag mag voorzingen op het podium. Dat klinkt heel goed én dienend richting de Heer. Helemaal het goede om te doen; toch? Maar in al mijn afwegingen vroeg ik me af of dat wel zo is. Ik zing niet zo graag opwekkingsliederen, ze zijn voor mij vaak te hoog en het vergt nogal veel van mijn toch al wat zwakke stem. De verhalende liedjes liggen mij dichter aan het hart. En dat zijn dan ook de liedjes die ik eigenlijk graag wil zingen ter ondersteuning van het verhaal wat ik wil brengen. Moeilijke keuzes, die me brengen tot gebed.

Het toeval wou dat ik bij het opruimen van een oude mand, de scheurkalender van Max Lucado tegenkwam. Ik had jaren geleden deze al een keer gekregen maar nog geen goede plaats voor kunnen vinden. Bij gebrek aan beter had ik hem nu alsnog maar op de piano neergelegd. Keurig opengeslagen op de datum waar we ons momenteel bevinden. Zo, stuitte ik op deze tekst:

Jezus zei 'nee' tegen goede dingen, zodat Hij 'ja' kon zeggen tegen het juiste: zijn unieke roeping.

De tekst greep me meteen al aan, maar ik vond het een lastige om direct te plaatsen. Totdat de tekst weer door mijn hoofd heen schoot toen ik nadacht over bovenstaande afweging. Voor mij werd het toen ineens glashelder en heb ik besloten om 'nee' te zeggen tegen het auditeren en mijn unieke roeping voor ogen te houden en daar naar toe te werken. Het zijn stapjes die ik zet in geloof en naderhand zal blijken of ik Gods stem en leiding werkelijk goed heb verstaan. Maar het klinkt vrij logisch, al vond ik het eerst verwarrend; hoe zou Jezus nou nee kunnen zeggen tegen goede dingen? Aan de andere kant, als deze goede dingen je weerhouden van je unieke roeping, hoe goed zijn ze dan eigenlijk?

Het antwoord laat vooralsnog op zich wachten, terwijl ik doorwandel in geloof.....

2 opmerkingen:

  1. Wij waren super blij met je gisteren tijdens onze trouwdienst . Dankjewel... Herman en Saida

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lief, dankjewel :-) Ik heb het heel graag gedaan voor jullie!

      Verwijderen

Ik hoor graag je reactie!